En vanlig dag på gården


Jeg bor jo på gård så derfor tenke jeg det hadde vært gøy å skrive om hva jeg gjør i gården på en vanlig dag. Dagene er litt annerledes om det er skoledag eller helg. Om morgenen bytter vi i familien på å ta ut hestene. Først må vi gi dem foret inne og så må vi se om de skal ha på dekken (klær) på dem eller ikke, og vi leier dem til garden de skal være i. Vi må skjedde at de har vann og så gi dem morgen-høyet vi har lagt klart dagen før. Så til de andre dyrene. Vi må ta ut kalkunen fordi han ikke går ut av seg selv, mens hønene går ut selv. Akkurat nå har vi også en kylling, så da må vi passe på at den har mat og drikke, det samme med de to kaninene våre. Etter det er det inn, gi katten mat og skynte seg til skolen.

Etter jeg har kommet hjem fra skolen må jeg først ut å sjekke at alle dyrene har mat og drikke, og gi hestene middags-høyet sitt. I helgene gjør jeg det samme på ca samme tid som jeg hadde kommet hjem fra skolen.  Så er det skolearbeid om jeg har det og etter det, middag. Etter middagen går jeg som regel i ut stallen for å stelle. Det tar noe rundt 1 time og er noe jeg gjør nesten hver dag (ellers tar faren min å gjør det) . Først møkker jeg i boksene deres og gjør det rent, så må jeg finne foret deres og høy. Da må jeg finne til kvelds, og morgen og middag til neste dag. Når jeg er ferdig i stallen, tar jeg av og til en tur med hestene om jeg har tid. Men det gjør jeg mest i helgene for da har jeg mye mer tid, og da tar jeg ofte stallen på dagen også. Ca en gang i uken eller annen hver uke må vi også stelle inne der hønene, kaninene og kalkunen er.
På kvelden igjen må vi ta inn hestene og gi dem kveld-høy og foret. Vi må også ta inn kalkunen og sjekke at alle de andre dyrene også ha vann og mat.

Det som er mest annerledes med mitt hjem sammenlignet med andres er nok at du skal gi alle de andre dyrene frokost før du tenker på å mate deg selv og alle disse tingene du må gjøre hver dag før du kan gjøre noe du vil.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ting jeg ser fram til